Valtakunnassa kaikki taas hyvin :) Eli Carmen leikattiin ja on toipunut leikkauksesta hyvin! Leikkii nyt jo pennunkin kanssa eli kyllä se tästä taas. Carmenin kans alotellaan jumpat ja hajujutut taas pikkuhiljaa.

Bruno on tänään tasan 3kk! Painoa pojalla oli 14,1 kg jo eli hyvin kasvaa! Olen myös koko ajan hyvin hämmästynyt tuosta pennun oppimiskyvystä eli oppii todella nopeasti :) Aloitetaan tarinointi vaikka jälkitreeneistä: ensimmäisellä kerralla tehtiin pelkkää makkararuutua ja nyt toisella kerralla tehtiin jo parinkymmenen metrin jälki. Mun piti tehdä siitä 50 metrinen, mut hiukan petti tuo arviointikyky :D Jäljen alku meni hiukan haahuillen, meni ristiin rastiin jäljen yli eli jotain ideaa siinä oli, suunta oli  sentään oikea. Puolessa välissä homma parani eli nenä meni maahan ja pysyi siellä mukavasti loppuun asti. Muutaman kerran poistui jäljeltä, mutta palasi omatoimisesti sinne takaisin. Treeneissä harjoiteltiin myös hiukan eri esineisiin tutustumista ja niillä leikittiin hiukan. Kotona on tehty nenäkosketusta keppeihin eli talven aikana olis tarkoitus tuota keppi-ilmaisua harjoitella kotona.

Brunopieni.jpg

Kotona ollaan leikitty paljon. Leikin lomassa ollaan tehty lelusta irrottamista ja luopumista. Irrottamisen aloitin niin, että namit nenän eteen ja kun irrotti niin kehu ja palkka ja perään uus leikki. Pikkuhiljaa lisäsin vihjeen irti, tämä alkaakin toimia ihan mukavasti jo :) Luopumisen tuo oppi nopeasti, ollaan tehty sitä ruokakupilla eli kun malttaa odottaa niin pääsee syömään.Lelun kanssa olen pitänyt lelua kädessä pennun ulottumattomissa ja odottanut että lopettaa riekkumisen ja katsoo minua ja sitten kehu ja lelu palkaksi. Lelupalkkaa olen käyttänyt myös ulkona kun ollaan treenailtu luoksetuloa ja katsekontaktia eli yleensä palkkana on herkkunami ja satunnaisesti lelu ja repimisleikki. Selkeesti tuo lelulla palkkaaminen tuo sellaista säpäkkyyttä tuohon tekemiseen, koira on eri tavalla innostunut kuin namin kanssa palkatessa. Pohdin tätä niin paljon tässä, koska tämä leikkiminen on itselle ihan uutta, tyttöjen kanssa olen ollut liian laiska eli ei olla juuri leikitty. Ajan kanssa olen huomannut miten iso aukko siitä on jäänyt palkkaamiseen eli Brunon kanssa korjaillaan näitä mokia. Onneksi Bruno tuntuu palkkautuvan namilla ja lelulla.

Mikä parasta, se tuntuu palkkautuvan myös yhdessä tekemisestä todella kivasti! Eli olen opetellut sosiaalista palkkaa, toisin sanoen kehumaan, juoksemaan, painimaan, vaanimaan ja rapsuttelemaan :D Vielä se käyttää "mukavasti" minuun pentunaskaleitaan, mutta pikkuhiljaa sekin on vähentynyt eli painiminen on pelkkää painimista ilman hampaita :)

Ollaan tehty myös lähes joka päivä pesuvatitreeniä, tahdon tuolle koiralle hyvän kehonhallinnan. Se sujuukin jo kivasti ja Bruno tarjoaa vadille nousua jo vieraassakin paikassa. Noita vieraita paikkoja ollaan myös treenattu eli mulla on ollut se muutamalla rally-keikalla mukana. Olen siis kouluttanut/tuomaroinut muualla ja väliajoilla ollaan tehty Brunon kans treeniä erilaisissa halleissa ja pihoilla. Hyvin vähän tarvitsee enää aikaa sopeutua, nopeasti tarjoaa jo katsekontaktia uusissakin paikoissa :) Myös rauhoittumistreenit on olleet näissä paikoissa hyvää harjoitusta. 

Paljon on siis tehty, mutta aina pienissä pätkissä ja paljon leikkiä päälle. Myös koiran fiilistä seurailen eli palkka ja treeni sen mukaan. Mut on se kyllä hieno koira, tuntuu niin omalta jo muutaman yhteisen viikon jälkeen :)

Tässä kuva vielä mun aamukahviseurueesta :)

DjaB.jpg